BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

03 April 2012

Bila perangai kita yang macam "$^$%$%#@"






Entry ini bukan nak cerita pasal aku pun. Tapi aku nak bercerita tentang perangai sesetengah orang yang ada disekeliling kita, benda ni umum okey. Tak ada kaitan langsung dengan sesiapa yang berkawan dengan aku ataupun musuh aku. Disampai kita ingat mengingati, aku pun boleh ambik iktibar juga. Kadang-kadang aku pun sama dengan je dengan benda yang aku taip ni (Nasihatkan diri sendiri). Kita ni tak boleh la nak cakap kita ni "Bagus" sangat ataupun "Baik" sangat. Mungkin kita ni kadang-kadang terlepas pandang tentang perangai diri sendiri. Rakan-rakan sekeliling ni tersangatlah penting supaya dapat tegur apa-apa yang tak patut.

Kehidupan kita ni penuh dengan gurau senda rakan-rakan. Kadang-kadang kita tak perasan kalau-kalau gurauan kita itu boleh buat rakan kita rasa kurang senang dengan kita. Kadang-kadang bila rakan kita kata perangai kita macam "$^$%$%#@". Senang bila nak bercakap pasal orang ini kan. Tapi bila diri sendiri kene tegur, diri sendiri pula rasa tak tahan.



Kita perlu belajar untuk:
  • Belajar untuk tidak cepat melenting bila kena tegur. Tapi kalau tak setuju dengan sesetengah perkara yang ditegur itu, belajar untuk protect diri sendiri dengan cara yang lebih tenang. Tak semestinya semua yang dia cakap itu betul, dan tak semua benda yang kita cakap itu betul. Sentiasa muhasabah diri sendiri.
  • Kalau rasa bergurau tu kasar sangat(mulut laser). Kurang-kurangkan la bercakap supaya tak ramai lagi hati member yang sakit hati bila kita start buka mulut kan. Bila kurang bercakap tak semestinya kita ini orang yang membosankan(mungkin bosan sikit la kan...hehehehe). Tapi yang penting orang selesa dengan kita(tak sakit hati).
  • Tak semua orang yang lebih berumur ini matang dan tak semua orang yang bawah umur ini kurang matang. Semua ini bergantung kepada cara kita dibesarkan dan cara kita berfikir sebenarnya. So yang lebih berumur jangan rasa semua yang awak buat semuanya betul(cakap tentang diri sendiri...hehehehe).
  • Kalau nak start bergurau dengan seseorang, pastikan kau dah cukup kenal dengan dia. Jangan nanti bila kau mula nak bergurau, dia rasa macam pelik semacam(kau nak buat@cakap apa sebenarnya ni haaa....tak paham la~~~)

Bila kita buat perangai yang lebih kurang sama dengan apa yang member kita buat. Tapi bila bercakap tentang 'perangai', dengan rasa bangganya dia cakap perangai kita teruk gila. Kalau nak diikutkan perangai dia lagi teruk bila dia start buka mulut.




Tak selalu kita boleh puaskan hati semua orang. Kadang-kadang macam kena anggap, tak semua orang suka dekat kita. Jadi kita lebih berhati-hati bila bercakap dengan orang kan. Hidup kita ini tak selalunya indah dan tak selalunya sempurna seperti apa yang kita mahukan. Kadang-kadang perkara yang kita rasa kurang menyenangkan ini dapat buat kita berlajar sesuatu dari situ.


Lagu untuk mood aku hari ini :
(aku suka versi dia)


Mood: Sentiasa Muhasabah Diri

9 comments:

ctaziera_tg84 said...

ni keje ko...
oowww...

teknokan said...

blog ini saya folow 923, ditunggu folow kembali
http://perpustakaandinaskelautandanperikanan.blogspot.com/

Nadhira Izzati said...

hi dear done follow sini.. follow back taw for makeup tutorial.. tengkiuu :)

penyuluh perikanan said...

I already follow 924 ... I ask that you follow my blog also in http://penyuluhpi.blogspot.com/2012/04/ternyata-kotoran-sapi-bisa-dijadikan.html

Outbound Training di Malang said...

selamat page sahabat,
sedikit berbagi inspirasi pagi ya..

"ketika waktu pagi tiba, jangan menunggu sampai sore. Hiduplah dalam batasan hari ini.
kerahkan seluruh semangat yang ada untuk menjadi yang lebih baik dari hari kemarin.
dan Don't forget sobat! bahwa esok belum pasti memnghampiri kita"

Salam semangat pagi..^^

ditunggu kunjungannya ya di http://www.nolimitadventure.com/

Outbound Training di Malang said...

selamat page sahabat,
sedikit berbagi inspirasi pagi ya..

"ketika waktu pagi tiba, jangan menunggu sampai sore. Hiduplah dalam batasan hari ini.
kerahkan seluruh semangat yang ada untuk menjadi yang lebih baik dari hari kemarin.
dan Don't forget sobat! bahwa esok belum pasti memnghampiri kita"

Salam semangat pagi..^^

ditunggu kunjungannya ya di http://www.nolimitadventure.com/

Cara Pemesanan Trica Jus said...

hha.

hafizrahim.com said...

aku sentap ngan ko ija..hahaha

pusat harga hp dan laptop said...

terimaksih banyak sharinganya di tunggu kunjungannya di :
klikoffice.co.id belanja online peralatan dan perlengkapan kantor
dvdkomputer.com pusat dvd komputer terlengkap