BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

18 April 2010

Makanan sihat yang MEMUDARATKAN jika ia diambil berlebihan

Soya

  • Penghidap penyakit gout seharusnya menjauhi soya kerana ia mampu meningkatkan kadar 'purine' dalam tubuh yang akan berubah menjadi asid


Bayam

  • Bayam merupakan sumber serat dan jika diambil berlebihan akan mengganggu penyerapan mineral dalam badan. Bayam yang kaya dengan zat besi seharusnya diamalkan, tetapi neutralkan penyerapan zat besi ke dalam tubuh dengan segelas jus oren, strawberi atau tomato.



Telur

  • Jangan makan putih telur berlebihan kerana ia boleh menyebabkan masalah ginjal.Pengambilan kuning telur secara berlebihan akan meningkatkan kadar kolesterol dakam darah dan menyebabkan serangan penyakit darah tinggi. Kalau alah pada protein telur pulak, akan menyebabkan bisul walaupun hanya ambil sebiji telur sahaja.


Teh

  • Kandungan 'thein' dalam teh akan menyebabkan tubuh terlebih segar dan menyukarkan seseorang untuk tidur. Mengamalkan teh hijau secara berlebihan berkemungkinan membuatkan anda insomnia.


Ikan

  • Terlalu banyak mengambil ikan akan menyebabkan masalah pada ginjal.


Roti

  • Roti yang dihasilkan dari gandum tinggi dengan karbohidrat dan serat. Pengambilan secara berlebihan akan menyebabkan berat badan meningkat. Pengambilan serat secara berlebihan juga akan membuatkan anda mendapat sembelit dan ia mengganggu penyerapan mineral oleh tubuh


Yogurt

  • Makan berlebihan akan menyebabkan kegemukan kerana ia dihasilkan dari susu penuh krim. Selain itu, pengambilan yogurt secara melampau juga akan mengakibatkan peningkatan kadar kolesterol dalam badan seseorang. Rasa masam dalam yogurt boleh menyebabkan serangan gastrik jika perut alah dengan rasa asid.


Lobak merah

  • Kandungan serat yang tinggi dalam lobak merah akan menyebabkan seseorang itu sembelit jika ia diambil berlebihan. Selain itu ia juga akan mengganggu penyerapan mineral dalam saluran pencernaan. Anda pasti tidak mahu kulit anda menjadi kekuningan kerana berlebihan khasiat beta karotena bukan?? Jadi, elakkan mengambil lobak merah terlalu banyak!!!






Walaupun makanan tu berkhasiat macam mana pun,
yang paling penting kawalan pengambilan.
Jangan terlebih dan jangan terkurang

6 comments:

mYpRecious said...

apa yg penting sentiasa bersederhana dlm makan.. =)

Anonymous said...

1st time baca info macam ni. Thanx

mantan said...

Apa-apa pun, kesederhanaan itu penting juga...

FUZY said...

nice enrty.....boleh jadi pakar pemakanan...teruskan usaha...cayokkkk

zulkbo said...

salam..
boleh jadi pakar pemakanan..
untungnya sapa jadi hubby dia?la la la..

Rina Rossoneri said...

nice info...thanx 4 sharing..