BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

15 April 2010

Kerang???...Siput???


" Di sana kerang,

di sini siput,

Di sini terang,

di sana ribut. "


Entry hari ni bukan cerita pasal makanan ye. Siapa yang rasa-rasa macam pernah dengar ayat dekat atas ni tolong baca dengan penuuuuh perasaan. Bukan..bukan, maksud aku baca dengan intonasi yang betul. Aku dengar ayat dekat atas ni masa umur....tak ingat la pulak umur berapa masa tu. Tapi rasa nya masa sekolah rendah lagi . Dulu abah pernah bawa satu family pergi bercuti ke Pulau Langkawi. Memang happy sangat-sangat masa tu, sebab first time pergi sana (tidur dua malam dekat sana).


Siang adalah waktu-waktu yang kita orang tunggu, pergi meronda sekeliling Pulau Langkawi sambil menghabiskan duit(kecik lagi masa tu, nak beli apa pun tak tahu). Tapi dalam waktu awal petang (pukul 2 -3 kot), hujan turun lebat sangat. Kita orang dalam kereta ni macam dah sedikit kecewa, sebab abah cakap "kalau hujan tak berhenti jugak, kita balik hotal". Memang serius kecewa sangat, sebab tak habis nak pusing-pusing dalam pulau tu lagi. Kalau tengok map pun, baru 3 tempat kita orang pergi. Then abah suruh baca ayat ni berulang-ulang sambil baca selawat ke atas Nabi Muhammad s.w.t sebanyak 3 kali (niat kerana Allah s.w.t). Masa tu, kita orang yang dalam kereta ni punya la bersungguh-sungguh baca ayat dekat atas tu sambil selawat. Tak lama lepas tu, dalam 15 minit hujan berhenti. Kami yang dalam kereta ni punya la happy dan rasa agak pelik la jugak. Sebab memang serius hujan masa tu memang lebat sangat.


Okey, aku cuma nak tahu je, kalau-kalau korang pernah dengar atau tidak ayat dekat atas ni. Atau pun mungkin ayat yang lebih kurang sama dengan ayat dekat atas ni. Aku tak ada la nak cakap aku percaya (tapi dulu masa kecik memang percaya). Tapi sekarang bila dah besar ni dah jarang baca ayat kat atas ni bila hujan. Bukan aku tak suka hujan okey. Aku tau hujan tu adalah rahmat dari Allah s.w.t, cuma kadang-kadang bila kita nak sangat pergi ke sesuatu tempat dan pergerakan kita agak terbatas. Kecewa la jugak kan.



Tadi dalam pukul 4 lebih hujan turun (hujan kerap pulak turun dekat batu pahat), tiba-tiba aku teringat ayat yang abah aku suruh baca ni. Tapi kalau baca ayat ni, rasa macam selfish pulak. Kita mengharapkan sesuatu yang elok datang pada kita, tapi dalam pada masa yang sama sesuatu yang buruk datang pada orang lain. Tak mau...tak mau...tak mau macam ni. Patut nya doa kan yang elok-elok dekat orang lain, yang ni baru betul. Tak apa, kita saling ingat mengingat antara sesama kita kan..kan.


Siapa nak jadi kerang???



Siapa pulak yang nak jadi siput???



Pagi yang cerah...


Kini sudah gelap